Το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «εμπνέεται» από τη Σιμόν Βέιλ

8

Το 58ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προσεγγίζει φέτος «το σινεμά αλλιώς…», μέσα από 14 ταινίες πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών (11 ξένων δημιουργών και τρεις ελληνικές που δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμη), ιδωμένες σε συνάρτηση με τις ιδέες που αναπτύσσονται στο έργο «Το ρίζωμα» /«Ανάγκη για ρίζες» (Εκδόσεις Κέδρος), της Γαλλίδας φιλοσόφου Σιμόν Βέιλ.
Στην ανακοίνωση της προκριματικής επιτροπής του φεστιβάλ για τις 14 ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος αναφέρεται: «Αποφασίσαμε να μην ακολουθήσουμε τον παραδοσιακό δρόμο επιλογής ταινιών. Εστιάσαμε σε πρωτοεμφανιζόμενους δημιουργούς, που εκφράζονται με τολμηρό και πρωτότυπο τρόπο, όμως είδαμε τις ταινίες σε συνάρτηση με τις ιδέες που αναπτύσσονται στο έργο της Σιμόν Βέιλ».
Οι ταινίες ανήκουν σε διαφορετικά κινηματογραφικά είδη και αφηγούνται διαφορετικές ιστορίες, οι οποίες ωστόσο συνδέονται με κάτι κοινό. Με αφορμή το, θεματικά εστιασμένο, πρόγραμμα του φεστιβάλ, παράλληλα με τις προβολές πραγματοποιείται ένα εικαστικό αφιέρωμα από έργα 14 Ελλήνων εικαστικών, εμπνευσμένα επίσης από το πόνημα της Βέιλ.
Οι καλλιτέχνες είναι οι: Πάκυ Βλασσοπούλου, Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, Νατάσα Ευσταθιάδη, Μαρία Κριαρά, Χρυσάνθη Κουμανιάκη, Μαρία Μαυροπούλου, Ράνια Μπέλλου, Κοσμάς Νικολάου, Γιώργος Παπαφίγκος, Βασίλης Σελιμάς, Στεφανία Στρούζα, Aναστάσης Στρατάκης, Μαρία Τσάγκαρη και Δημήτρης Φραγκάκης. Η έκθεση αποτελεί διοργάνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την υποστήριξη της 6ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.
Το Φεστιβάλ ανέθεσε στους εικαστικούς, να δουν ο καθένας από μια ταινία του διαγωνιστικού τμήματος και να φιλοτεχνήσουν ένα έργο εμπνευσμένο από αυτήν. Τα έργα -ζωγραφικά σχέδια, φωτογραφίες, εγκαταστάσεις, γλυπτά- θα παρουσιαστούν στην πρώην Αποθήκη Στρατού (προβλήτα Α΄, Λιμάνι Θεσσαλονίκης) κατά τη διάρκεια του 58ου ΦΚΘ.
Ακολουθεί μια σύντομη περιγραφή των ταινιών:
Λάκι/Lucky του Τζον Κάρολ Λιντς (ΗΠΑ):
Μια ταινία-αφιέρωση στον Χάρι Ντιν Στάντον. Στην τελευταία του κινηματογραφική υπόκλιση υποδύεται τον 90χρονο Λάκι, ρόλο-αναφορά στους ήρωες των Παρίσι- Τέξας, Straight Story και Ατίθασης Καρδιάς. Με τον Ντέιβιντ Λιντς σε έναν χαρακτηριστικό ρόλο.
Αυτές οι μακρυμαλλούσες νύχτες / Those Long Haired Nights του Τζεράρντο Καλάγκι (Φιλιππίνες)-Ευρωπαϊκή πρεμιέρα:
Ένα ταξίδι στην άκρη της νύχτας, στη γειτονιά με τα κόκκινα φανάρια της Μανίλα, εκεί που συναντιούνται τα όνειρα τριών διεμφυλικών γυναικών.
Closeness του Καντεμίρ Μπαλάγκοβ (Ρωσία):
Ο σκηνοθέτης, μαθητής του Αλεξάντερ Σοκούροφ, παραδίδει ένα ανατριχιαστικό ντεμπούτο βασισμένο σε πραγματική ιστορία: την απαγωγή ενός ζευγαριού στον Βόρειο Καύκασο. Βραβείο Fipresci στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών.
Εξοχικές κατοικίες / The Garden της Σόνια Μαρία Κρούνερ (Γερμανία):
Πατρίδα δεν είναι απλώς η παιδική ηλικία, αλλά και ένας τόπος όπου έχει πάντα ήλιο. Το καλοκαίρι μιας οικογένειας αστών στη Γερμανία τη δεκαετία του ’70 περνά μέσα από μυρωδιές, χρώματα, σώματα και ήχους.
Φορτίο/Cargo του Ζιλ Κουλιέρ (Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία):
Ένας άνδρας πέφτει από το αλιευτικό του σκάφος στα παγωμένα νερά της Βόρειας Θάλασσας και βυθίζεται σε κώμα, αφήνοντας τους τρεις γιους του αντιμέτωπους με το χάος και την απόγνωση.
Καθοδήγηση Ζωής / Life Guidance της Ρουθ Μάντερ (Αυστρία):
Σε μια δυστοπική κοινωνία, μια εταιρεία με το όνομα «Καθοδήγηση Ζωής» αναλαμβάνει να «διορθώσει» τη συμπεριφορά όσων μελών της μεσαίας τάξης δεν είναι αρκετά «λειτουργικά». Μια σκοτεινή, οργουελική αλληγορία.
Τ’ αδέλφια του χειμώνα/Winter Brothers του Χλίνουρ Πάλμασον (Δανία, Ισλανδία):
Σε μια πιο άγνωστη πλευρά της Δανίας, δυο αδέρφια ζουν στην ανέχεια. Για να επιβιώσουν δε διστάζουν να παρανομήσουν, με απρόβλεπτες συνέπειες. Η έκρηξη ανάμεσά τους δεν θα αργήσει, όταν μια γυναίκα γίνεται η πέτρα του σκανδάλου.
Κοράκια/ Ravens του Γιενς Ασούρ (Σουηδία):
Ο διάσημος φωτογράφος Γενς Ασσούρ, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του. Ο επίμονος αγρότης Άγκνε ονειρεύεται πως ο γιος του θα αναλάβει μια μέρα την οικογενειακή φάρμα, ενώ προσπαθεί ταυτόχρονα να σώσει την περιουσία του από την επέλαση του «εκσυγχρονισμού».
Η άμυνα του δράκου /The Dragon’s Defense της Νατάλια Σάντα (Κολομβία):
Τρεις ηλικιωμένοι φίλοι, δεινοί σκακιστές, αδυνατούν να κάνουν οποιαδήποτε κίνηση στρατηγικής σημασίας στη ζωή τους. Η ώριμη ανδρική ψυχή, αποτυπωμένη με τη φρέσκια ματιά μιας νεαρής σκηνοθέτιδας.
Χωρίς όνομα, χωρίς υπογραφή/ No Date No Signature του Βαΐντ Τζαλιλβάντ (Ιράν):
Ένας ιατροδικαστής χτυπά με το αυτοκίνητό του ένα 8χρονο αγόρι και το τραυματίζει ελαφρά. Όμως την επόμενη μέρα το αγόρι βρίσκεται νεκρό. Πρόκειται για δηλητηρίαση -όπως δείχνει η πρώτη γνωμάτευση- ή φταίει ο ίδιος για το τραγικό συμβάν;
Beast του Μάικλ Πιρς (Ηνωμένο Βασίλειο):
Μια νεαρή γυναίκα ερωτεύεται παράφορα έναν μυστηριώδη ξένο. Όταν μια σειρά από ύποπτους φόνους δείχνουν εκείνον ως ένοχο, η κοπέλα θα τον υπερασπιστεί με κάθε κόστος.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης 2017 θα διαρκέσει από τις 2 μέχρι τις 12 Νοεμβρίου.
 
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
 
 
Source: ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ